Czy przydatne?

Definicja Apokalipsy Motyw

Co to jest: Motyw apokalipsy:
Poezja podmiotu:
Biblia (Apokalipsa - św. Jana)
Piosenka o końcu świata, Piosenka o porcelanie, Roki - Cz. Miłosz
Mała apokalipsa - T. Konwicki
Dies irae, Święty boże, święty silny - J. Kasprowicz
Nie-boska komedia - Z. Krasiński
Modlitwa żałobna, Żal - J. Czechowicz
Koniec świata - K.I.Gałczyński
Przedwiośnie - S. Żeromski
Wydrążeni ludzie, Wędrówka trzech króli - T.S.Eliot
U wrót doliny - Z. Herbert
Imię róży - U. Eco
Uspokojenie - J. Słowacki
Bal w operze - J. Tuwim
Krzyk ostateczny - W. Broniewski
Historia, Mazowsze, Pokolenie, Ten czas, Psalm IV - K.K.Baczyński
Medaliony - Z. Nałkowska
Rozmowy z katem - K. Moczarski
Zdążyć przed Panem Bogiem - H. Krall
Kolumbowie.Rocznik 20 - R.Bratny
Pamiętnik z stworzenia warszawskiego - M. Białoszewski
Rzeźnia numer pięć - K.Vonnegut
Dżuma - A.Camus
Ocalony - T. Różewicz
Sto lat samotności - G.Garcia Marquez
Poezja przedmiotu:
APOKALIPSA / W: Leksykon literatury polskiej XIX wieku / red. Józef Bachórz, Alina Kowalczykowa. – Wrocław: Ossolineum, 1991. – S. 37-41. – (Vademecum Polonisty) ISBN 83-04-03521-1
APOKALIPSA / W: Leksykon motywów literackich / red. Agnieszka Nawrot et al.; przyg. haseł Teresa Kosiek et al. – Kraków: Wydawnictwo „GREG”, 2004. – S. 14-20 ISBN 83-7327-394-8
APOKALIPTYCZNE motywy w poezji / W: Leksykon literatury polskiej XX wieku / zespół red. Alina Brodzka et al. – Wrocław: Ossolineum, 1992. – S. 73, 447, 448, 1095. – (Vademecum Polonisty) ISBN 83-04-03942-7
BOJCZEWSKA Teresa, NAWROT Agnieszka, POPŁAWSKA Anna: Prezentacje maturzysty: egzamin ustny: j. polski. – Kraków: Wydawnictwo Greg, 2006. – Rozdz.: Motywy apokaliptyczne w poezji i sztuce. Przedstaw różnorodne ujęcia. – S. 108-111. – (Gwarancja Sukcesu na Maturze) ISBN 83-7327-655-6
BUKOWSKI Kazimierz: Biblia a poezja polska: antologia. – Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1984. – 336 s. ISBN 83-02-02115-6
CHRZĄSTOWSKA Bożena. Literatura Czesława Miłosza. – Wyd. 2 zm. – Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1993. – Rozdz.: Piosenka o końcu świata – Apokalipsę trzeba przyjąć. – S. 102-111. – (Biblioteka Analiz Literackich; nr 58) ISBN 83-02-01812-0
JANKOWIAK Mieczysław: Młodopolskie niebo / W: MŁODOPOLSKI świat wyobraźni: studia i eseje / red. Maria Podraza-Kwiatkowska. – Kraków: Wydawnictwo Literackie, 1977. – S. 98-132KOSMAL Lucyna, STEFAŃSKI Janusz, WĄTRÓBSKI Adam: J. polski od A do Z: Starożytność Średniowiecze: repetytorium. – Warszawa: Wydawnictwo Kram, 1998. – Rozdz.: Obraz końca świata w Apokalipsie św. Jana. – S. 124-126 ISBN 83-86075-47-3
KRASSOWSKI Maciej: Granice sensu: szkice o literaturze polskiej. – Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 1980. – Rozdz.: Apokalipsa – sen – historia. (O Tadeuszu Gajcym). – S. 121-138. – (Współczesna Krytyka Polska)ŁUKASIEWICZ Jacek: Szmaciarze i bohaterzy. – Kraków: „symbol”, 1963. - Rozdz.: Apokalipsa i iluzjoniści. – S. 26-52. – (Biblioteka „Więzi”. T. 7)POZNAŃSKI Jacek, MARGULA Jerzy, LOGOS Mateusz: Wzorcowe prezentacje 100 tematów: nowa ustna matura z j. polskiego. – Warszawa: Skrypt, 2004. – Rozdz.: Pokaż rozmaite wyobrażenia i znaczenia apokalipsy w wybranych utworach literackich różnych epok. – S. 145-149 ISBN 83-89522-39-XSZY
BIST Maciej: Koniec świata: Nie – Boska komedia / W: LEKTURY obligatoryjne: szkice, eseje, felietony na temat lektur szkolnych / red. Stanisław Balbus i Włodzimierz Maciąg. – Wrocław: Ossolineum, 1976. – S. 176-179TOKARCZYK Andrzej: Czterech jeźdźców Apokalipsy. – Warszawa: Iskry, 1988. – 192 s. ISBN 83-207-0623-8
TOMASZEWSKA Grażyna. Pomiędzy hukiem a ciszą Apokalipsy – barwa, akustyka, koncepcja proroka (cykl lekcji) // J. polski w Liceum. – 2004/2005, nr 3, s.9-41WERNER Andrzej: Zwykła apokalipsa: Tadeusz Borowski i jego wizja świata obozów. – Warszawa: Czytelnik, 1971. – 231 s.WYKA Kazimierz: Rzecz wyobraźni. – Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1959. – Rozdz.: Wspomnienie o katastrofizmie. – S. 347-366
Video:
Czas apokalipsy - reż. Francis Ford
Apokalipsa - reż. Mel Gibson
Cytaty:
Każdy jest przekonany, iż jego zgon będzie końcem świata. Nie wierzy, iż będzie to koniec tylko i wyłącznie jego świata. - Janusz Wiśniewski
Piekło jest na ziemi, jest w każdym człowieku i każdy z nas może stanąć przed jakimś wewnętrznym sądem ostatecznym. I zmartwychwstać z niego innym, nowym człowiekiem. - Maria Dąbrowska
Innego końca świata nie będzie - Cz. Miłosz
Świat kończy się nie hukiem lecz skomleniem - T.S.Eliot
Nawet myśl o końcu świata nie może być myślą o końcu wszystkiego - Z. Bednorz
Opracowanie motywu:
Opracowanie motywu apokalipsy w XX w.
Nie-Boska komedia - Zygmunt Krasiński:
Odpowiednio z koncepcją autora świat zmierza do zagłady. Historię gdyż tworzą ludzie, których tragedią to jest, iż własne racje umieją wcielać w życie za cenę całkowitego zniszczenia przeciwników (spór Pankracego i Henryka). Krasiński wierzy w obecność Boga, który wprawdzie nie wtrącał się do chwili obecnej w historię ziemską, lecz uczyni to, gdy zostanie przekroczona miara zła. Wówczas nastąpi zagłada, której symbolem w dramacie jest zgon głównych bohaterów (Pankracy umiera porażony wizją Chrystusa - mściciela, hr. Henryk ginie z obrazem Boga jaśniejącego pośród ciemności pod powiekami). Nie wiadomo, co będzie dalej. Może gdyż, po ukaraniu złych, nastąpić era panowania Boga na ziemi, lecz możliwe również, iż zagłada będzie całkowita i ostateczna.
Dies Irae - Jan Kasprowicz
Zagłady dokona Bóg, karzący ludzi za ich grzechy, których symbolem jest Ewa. Zło świata nie jest jednak winą ludzi - Adam oskarża Boga, że pozwolił na jego istnienie stwarzając na świat. Ostatecznie wiec to Stwórca jest odpowiedzialny za zło. Gniewny Bóg nie daje się przebłagać, dzieło zniszczenia musi się wypełnić. Zagłada w wierszu jest całkowita i ostateczna.
Szewcy - Stanisław Ignacy Witkiewicz
Przemiany cywilizacyjne doprowadzą do zniszczenia indywidualności. Ludzkości nie spotka fizyczna zagłada, tyle tylko, iż utracimy umiejętność doświadczania przeżyć metafizycznych, a to one, wg Witkacego, stanowią o istocie człowieczeństwa. Staniemy się tępą masą, niezdolną do samodzielnego myślenia i działania.
Pamiętnk z Stworzenia Warszawskiego - Miron Białoszewski
Podręcznik o zagładzie Warszawy - miasta, ludzi i kultury. Miasto rozsypuje się pod bombami, nieustannie się wymienia. Życie warszawiaków, zawsze ściśle związanie z ich miastem, również podlega destrukcji. Rodziny zostają rozdzielone, brak informacje o tym, co się dzieje w innych dzielnicach. Klęska Stworzenia łączy się z przymusem opuszczenia miasta poprzez ludność cywilną i powstańców. Apokalipsa się dokonała

Czym jest Motyw apokalipsy znaczenie w Motywy w literaturze .